Hlohovec
Pravá stránka Hlohovca



Magazín

2. marec 2012

Podpora turizmu alebo divadlo?

Výberové konanie na webstránku bolo zmanipulované. Aktérov prezradila školácka chyba.

Podpora turizmu alebo divadlo?

Až tristotisíc eur na oživenie cestovného ruchu v okrese. Túto možnosť ponúkla radnica za exprimátora Jána Dlhopolčeka (ĽS-HZDS, SNS) poslancom zastupiteľstva v apríli 2010. Lákavou príležitosťou mala byť výzva Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja SR, ktorá prišla tesne pred koncom funkčného obdobia predchádzajúcej vlády. Dobrý úmysel podporili všetci prítomní a tak nič nebránilo o finančný príspevok požiadať.

Napriek otázkam poslancov kompetentní akosi "pozabudli" pripomenúť, že okrem 5-percentnej spoluúčasti mesta bude potrebné k žiadosti priložiť aj projekt, ktorý bude niečo stáť. Ten za 19 500 eur vypracovala Hlohovecká regionálna rozvojová agentúra (HL RRA).

Projekt na ministerstve uspel a mesto mohlo začať hľadať dodávateľov na zákazky v celkovej hodnote 234-tisíc eur. Pre výber firiem si nezvolilo elektronickú aukciu či iný transparentný spôsob, do ktorého by sa mohli zapojiť rôzni uchádzači. Naopak. Mesto využilo formu, ktorú umožňuje zákon pri zákazkách s nízkou hodnotou. V praxi to znamenalo, že komisia na čele s Kornéliou Žákovou z oddelenia regionálneho rozvoja oslovila iba tri konkrétne firmy a vybrala spoločnosť, ktorá prišla s najlacnejšou ponukou.

Súčasťou projektu je aj vytvorenie webovej stránky zameranej na propagáciu cestovného ruchu v okrese. Do výberu na jej spracovanie mesto zaradilo firmu z Nitry, Oravskej Polhory a HL RRA. Prvé dve ponuky boli veľmi podobné. S najlepšou cenou nakoniec uspela agentúra z Hlohovca, ktorá zároveň primárny dokument pripravovala. Inak povedané, firma, ktorá mala z prvej ruky všetky informácie o sumách vyčlenených na jednotlivé časti projektu.

Rovnaký scenár sa zopakoval aj pri ďalšej zákazke. S ponukou na vytvorenie koncepcie cestovného ruchu mesto znovu oslovilo firmu z Nitry, Oravskej Polhory a HL RRA. Výsledok? Rozdiel prvých dvoch ponúk minimálny, víťaz opäť domáca agentúra. Naviac, všetky neúspešné ponuky presahovali rozpočtované možnosti.

Na prvý pohľad nezávislí uchádzači, rôzne firmy aj sídla pôsobenia. V skutočnosti vzájomne prepojené spoločnosti. Podnikatelia Michal Strnál a Zuzana Herudová z Oravskej Polhory hrajú v celom procese iba sekundantov. Vzájomne sa poznajú a spájajú ich aj aktivity pod hlavičkou občianskeho združenia Obviam regio, kde figurujú aj ďalší uchádzači.

Miriam Ácsová, ktorá prišla s ponukou na vytvorenie webstránky, je manželkou Daniela Ácsa. Práve Ács sa stal začiatkom tohto roku predsedom predstavenstva firmy Prounion. Firmy, ktorá sa pri druhej zákazke neúspešne uchádzala o vytvorenie koncepcie cestovného ruchu.

Dôležitým momentom celej genézy je fakt, že v čase vyhlásenia výzvy projektu Ács pracoval ako štátny tajomník ministerstva výstavby (nominant ĽS-HZDS). Teda toho istého rezortu, ktorý aj projekt zastrešovalo. Aby bola skladačka kompletná, treba doplniť ešte posledný chýbajúci článok. Ácsovým poradcom na ministerstve bol Marek Lietava - riaditeľ HL RRA.

Kľúčovým dôkazom, že aktéri sú vzájomne prepojení, je ale školácka chyba v cenovej ponuke. Je zrejmé, že dokumenty vznikli súčasne a nepozornosťou došlo k omylu. Vo všetkých troch ponukách uchádzačov na vytvorenie webstránky je totiž skopírovaný text z ďalšieho výberového konania, ktorým v tomto prípade bolo spracovanie koncepcie cestovného ruchu.

Cenová ponuka

Cenová ponuka

Je preto namieste poukázať na zmysluplnosť a doterajšie výsledky práce agentúry, do ktorej mesto nalieva peniaze. Výstupy spoločnosti totiž sprevádza neprofesionalita, pochybenia a dokonca porušenie zákona.

Zmluva na webstránku, pôvodne stanovená na 33-tisíc eur, sa ukázala ako nesprávna. Na nedostatky dokumentu sme opakovane poukazovali aj v magazíne. Po medializácii vznikol dodatok s upravenou sumou, ktorá bola predtým bezdôvodne navýšená o DPH. Taktiež došlo k úprave predmetu zmluvy, kde pôvodne chýbali elementárne náležitosti.

Ďalšou zákazkou, za ktorú agentúra zinkasovala takmer 28-tisíc eur, je stratégia cestovného ruchu. V riešiteľskom tíme figuruje aj meno Kornélie Žákovej, členky komisie zodpovednej za výber uchádzačov. V podstate ide o materiál v prevažnej miere zostavený z citácií dávnejšie publikovaných informácií. Oveľa závažnejšie však je, že v dokumente sa objavili fotografie bez platnej licencie, čím došlo k porušeniu autorského zákona. Keď sme agentúru na túto skutočnosť upozornili, Lietava chybu priznal s tým, že k nej došlo omylom a fotografie vymenil.
 
O nezákonnom konaní sme informovali aj primátora Petra Dvorana. Zaujímalo nás, či mesto bude aj napriek pochybeniam s firmou naďalej spolupracovať. Vedenie sa odpovedi vyhlo a na verejnom zasadnutí celú záležitosť zľahčilo, čím v podstate konanie agentúry ospravedlnilo. Nie je preto vylúčené, že pri ďalších zákazkách vyplývajúcich z projektu sa bude táto spoločnosť opäť angažovať. Ide o vytvorenie tisícok propagačných brožúr, DVD či organizovanie rôznych podujatí.

Meno Marek Lietava pritom nie je tunajšiemu zastupiteľstvu neznáme. Neúspešný kandidát (ĽS-HZDS, SNS) do miestneho parlamentu, požiadal koncom predošlého volebného obdobia o zmenu územného plánu v lokalite Chríby s cieľom premeniť ornú pôdu na stavebné pozemky. Schvaľovanie sprevádzali zvláštne okolnosti. Odborníci z úseku územného plánu a urbanistiky so zmenou nesúhlasili. Komisia a väčšina poslancov na čele s vtedajším primátorom ju však podporili. Ján Dlhopolček hájil výstavbu ako krok smerujúci k spojeniu mesta s Koplotovcami. Na jeho stranu sa pridal aj Milan Domaracký (toho času ĽS-HZDS, SNS) či Ladislav Fajtl (Smer). Ten označil postoj odborníkov za nezmyslel, ktorý nebude ľuďom diktovať ako majú stavať. Lietava nakoniec uspel a na internete začal ponúkať ornicu ako stavebné parcely.

Galéria k článku





Podobné témy
Pomôže 120-tisíc brožúr zviditeľniť región?
Pomôže 120-tisíc brožúr zviditeľniť región?
Na propagáciu pôjde 70-tisíc eur. Toľko mesto zaplatí za brožúry, film a obaly na prezentačné materiály.

“Miliónová“ webstránka je stále nedokončená!
“Miliónová“ webstránka je stále nedokončená!
Webový portál stále neponúka to, čo agentúra sľubovala. Gulášpartiu a futbalový turnaj si mesto objednalo za 20-tisíc eur.

Zabudnutý región má presláviť film
Zabudnutý región má presláviť film
Dvadsaťtisíc DVD a niekoľko akcií má prilákať turistov. Ktoré firmy získajú zákazky?

Agentúra zneužila i foto najčítanejšieho denníka
Agentúra zneužila i foto najčítanejšieho denníka
Oliver Pestún spoluprácu s miestnou agentúrou spochybňuje. Od matky šéfa dotknutej firmy sa dočkal nepríjemného telefonátu.

Drahá webstránka je stále nedostupná
Drahá webstránka je stále nedostupná
Predražený portál o cestovnom ruchu by sa mal objaviť už v najbližších dňoch. Pomôže turizmu v regióne?